عشق یعنی..

پیام های کوتاه
نویسندگان

دین چیست؟

جمعه, ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۲۰ ب.ظ


دین در علم  لغت عبارت است از: جرا، پاداش، مکافات، اطاعت و پیروی است و در اصطلاح : به مجموعه عقاید، قوانین، اعم از اوامر و نواهی و آدابی است که انسان در سایه آن می تواند به سعادت ابدی برسد.
دین در قران: در قرآن دین به معنای گونا گونی آمده:
1-  دین به معنای جزا و پاداش: «مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ؛ (خداوندى که) مالک روز جزاست. » یا می فرماید: «إِنَّما تُوعَدُونَ لَصادِقٌ *وَ إِنَّ الدِّینَ لَواقِعٌ؛  (آرى سوگند به همه اینها) که آنچه به شما وعده شده قطعاً راست است و بى‏شکّ (رستاخیز) و جزاى اعمال واقع‏شدنى است(ذاریات آیات 5 و6)».
2-  دین به معنای اطاعت و بندگی: «إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّینَ *أَلا لِلَّهِ الدِّینُ الْخالِص...؛ ما این کتاب را بحقّ بر تو نازل کردیم پس خدا را پرستش کن و دین خود را براى او خالص گردان!آگاه باشید که دین خالص از آن خداست...،(الزمرآیات 2و3)» و در آیه یازده همین سوره می فرماید: «قُلْ إِنِّی أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّین؛بگو: من مأمورم که خدا را پرستش کنم در حالى که دینم را براى او خالص کرده باشم،»
3-  دین به معنای ملک و سلطنت:«وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلَّهِ؛و با آنها پیکار کنید! تا فتنه (و بت پرستى، و سلب آزادى از مردم،) باقى نماند و دین، مخصوص خدا گردد(بقره آیه 193)» و در آیه  39 انفال می فرماید: « وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلَّه؛ و با آنها پیکار کنید، تا فتنه [شرک و سلب آزادى‏] برچیده شود، و دین (و پرستش) همه مخصوص خدا باشد! » 
4-  دین به معنای شریعت و قانون:« لَکُمْ دینُکُمْ وَ لِیَ دین؛ (حال که چنین است) آیین شما براى خودتان، و آیین من براى خودم! (کافرون آیه 6)».
5-  دین به معنای ملت« قُلْ إِنَّنی‏ هَدانی‏ رَبِّی إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقیمٍ دیناً قِیَماً مِلَّةَ إِبْراهیمَ حَنیفاً وَ ما کانَ مِنَ الْمُشْرِکین؛ بگو: پروردگارم مرا به راه راست هدایت کرده آیینى پابرجا (و ضامن سعادت دین و دنیا) آیین ابراهیم که از آیینهاى خرافى روى برگرداند و از مشرکان نبود»
همانطور که ملاحظه فرمودید اگرهمه این معانی را خلاصه کنیم معنی اش این می شود که دین: عبارت است ازمجموعه قوانینی که توسط پیامبر(ص)ازطرف خداوند برای زندگی همراه با سعادت دنیوی واخروی ما فرستاده شده که قاعدتا عمل به این قوانین جزا و پاداش دنیوی واخروی دارد وترک وعمل نکردن به قوانین مکافات، عقاب و مجازات در دنیا و آخرت برای ما خواهد داشت.
حال چند سوال دراینجا باقی می ماند که عباراتند از: 
1-  فرق دین با انسانیت درچیست؟ 
2-  آیا حتما باید قوانین توسط خدا وضع بشود؟ 
3-  آیا انتخاب دین اجباری است و لا اکراه فی الدین یعنی چه؟ 
4-  چرا فقط دین اسلام را دین برحق می دانید؟

  • سیدمحمد صادقی

دین در قرآن

معنای دین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی