عشق یعنی..

پیام های کوتاه
نویسندگان

چه موقع ازدواج واجب می‌شود

سه شنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۰۸ ب.ظ

چه موقع ازدواج واجب می‌شود

همان‌طور که در احادیث مربوط به ازدواج بیان شده ازدواج یک سنت پسندیده و اسلامی است که یا واجب است یا مستحب و قسم حرامی برای ازدواج وجود ندارد. اگر جوانی به خاطر نداشتن همسر به گناه بیفتد واجب است ازدواج کند؛ و در غیر این صورت ازدواج مستحب است.

بنا براین تنها زمانی ما می‌توانیم سن معینی را برای ازدواج تعین کنیم که ازدواج برای ما واجب نشده باشد و به نظر این حقیر در این صورت برای دختر بهترین زمان برای ازدواج در صورت وجود شرایط فردی از سن ۱۶ سالگی به بالا است که به رشد عقلی و اجتماعی هم رسیده است و برای پسر هم در صورت وجود شرایط فردی از سن ۱۸ به بالا است.

شاید با خواندن این مطالب یکی سؤال کند که خوب اگر من یا امثال من که خیلی هم زیاد هستند شرایط ازدواج برایش محیا نشود و احساس نیاز و وجوب هم بکند چگونه باید با مشکلات و موانع ازدواجی که هرسال سخت‌تر می‌شود برخورد کند؟

در اینجا لازم است ابتدا مشکلاتی که هر جوانی معمولاً آن را مشکل می‌داند بیان کنیم بعد به بررسی آن مشکل بپردازیم و اینکه چگونه مشکل را حل کنیم.

 مشکل اول: مشکل مادی و اقتصادی

اگر کسی ایمان و تقوی داشته باشد و به خدا اعتماد داشته باشد این امر را نباید از مشکلات دانست زیرا یکی از مواردی که خداوند ضمانت کرده که بی‌نیازش می‌کند ازدواج است و در قرآن هم می‌فرماید: «وَ اَنْکحُوا الْاَیامی مِنْکمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکمْ وَ اِمائِکمْ اِنْ یکونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیم»[1]

مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد خداوند گشایش دهنده و آگاه است.

و من موارد زیادی دیده‌ام که باوجوداینکه اصلاً پولی در بساط نداشته‌اند ولی چون برای رضای خدا می‌خواستن ازدواج کنند تا به حرام و گناه کشیده نشوند و به خداوند هم اعتماد و توکل داشته‌اند خداوند کمک کرده و توانسته‌اند یک زندگی خوبی برای خود و خانواده درست کنند. ازدواج این حقیر هم به همین سبک بوده زیرا وقتی من ازدواج کردم تمام پولی که داشتم ۱۰۰۰ تومان بیشتر نبود با همین هزار تومان مقدمات ازدواج را کلید زدم مابقی کارها را خود خدا همان‌طور که فرموده بافضل خود فراهم کرد الحمدالله زندگی خوب و بانشاطی هم دارم و فرزندان خوب و باایمانی خداوند به من داده که اگر شب و روز فقط به خاطر همین نعمت، خدا را شکر کنم باز یک‌ذره از محبت خدا را به خودم و خانواده‌ام شکر نکرده‌ام.

این مطلب ادامه دارد ....



[1] سوره نور آیه ۳۲

  • سیدمحمد صادقی

سن ازدواج

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی