عشق یعنی..

پیام های کوتاه
نویسندگان

سلامتی جسمی و روحی در ازدواج

شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۶، ۰۱:۰۵ ب.ظ

معیار پنجم : سلامتی جسمی و روحی

  ما در ازدواج دو گونه مریضی داریم نوعی که اگر طرفین (زن یا مرد) فریب‌خورده باشند بعد متوجه شوند می‌توانند بلافاصله عقد را به هم بزنند و احتیاجی به طلاق هم ندارد و این‌ها در زن و مرد فرق می‌کنند

عیب‌هایی که اگر در زن باشد می‌تواند بلافاصله عقد را به هم بزند هفت مورد هست که امام (ره) در توضیح المسائل چنین بیان می‌کند :

2380 اگر مرد بعد از عقد بفهمد که زن یکی از هفت عیب را دارد می‌تواند عقد را به هم بزند : ۱ - دیوانگی. ۲- مرض خوره. ۳-  مرض برص.۴-  کوری. ۵-  شل بودن به‌طوری‌که معلوم باشد. ۶-  آنکه افضا شده، یعنی راه بول و حیض و یا راه حیض و غائط او یکی شده باشد، ولی اگر راه حیض و غائط او یکی شده باشد، به هم زدن عقد اشکال دارد و باید احتیاط شود. ۷-  آنکه گوشت یا استخوانی یا غده‌ای در فرج او باشد که مانع از نزدیکی شود.

عیب‌هایی که اگر در مرد باشد زن می‌تواند بلافاصله و بدون طلاق عقد را فسخ کند چهار مورد است که عبارت‌اند از:

۱- اینکه  زن بعد از عقد بفهمد که شوهر او دیوانه است۲- متوجه شود که آلت مردی ندارد ۳- عنین است و نمی‌تواند وطی و نزدیکی نماید[1]. ۴-  خواجه باشد .

اما نوع دوم عیب = عیب‌هایی است که باعث می‌شود زوجین در زندگی زناشویی خوشبخت نشوند و اکثر این‌ها حالت روانی و عصبی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

۱-وسواس شدید ۲- بدگمان و بی‌اعتماد به همسر ۳- افسردگی شدید ۴- اعتیاد که خود انواعی دارد.

چگونه می‌توانیم بفهمیم که آیا باکسی که می‌خواهیم ازدواج کنیم این بیماری‌ها را دارد یا نه؟

بیشتر جوانانی که دچار ازدواج‌های ناموفق این‌چنینی می‌شوند ازدواج‌هایی هستند که راه و رسم و سنت ازدواج اسلامی را رعایت نکرده و همسر خود را در کوچه و خیابان پیداکرده و فریب خوش‌صحبت بودن طرف یا جمال و زیبایی شده‌اند و بااحساس جوانی بدون مطالعه و مشورت صورت گرفته است بنا براین اولین مسئله در انتخاب همسر و عمده‌ترین آن‌ها همان معیارهای چهارگانه‌ای است که در مطلب قبلی درج‌شده چون اگر خانواده‌ای دارای ایمان و اخلاق باشد قاعدتاً دروغ‌گو هم نخواهد بود و تلاش نمی‌کند دخترش یا پسرش را که  دچار بیماری هست را کتمان کند.

ولی گاهی هم بعضی از این بیماری‌ها بعد از ازدواج صورت می‌گیرد مانند بدگمانی به همسر و عامل این بدگمانی هم گاهی زن هست گاهی هم مرد مثلاً مواقعی که مرد به زن بدگمان می‌شود به خاطر شدت علاقه به زنش هست و زیبایی همسرش و عدم رعایت حجاب و نشان دادن این زیبایی به جوانان دیگر و این باعث تحریک غیرت مرد می‌شود و قاعدتاً اگر حتی یک‌مرتبه ببیند که زنش با ناز و کرشمه دارد با دوست او یا یک مرد دیگری که نمی‌شناسد صحبت می‌کند به زنش بدگمان می‌شود و تا زمانی که این‌طور رفتار بکند مشکل حل نمی‌شود. همین‌طور است زمانی که زن به شوهرش بدگمان می‌شود زیرا وقتی می‌بیند شوهرش بامحبتی زیاد با دوستش یا زنی دیگر صحبت می‌کند مخصوصاً اگر آن زن مجرد باشد طبیعی است که به او بدگمان شود و تا رفتارش را با زن اجنبی اصلاح نکند این بدگمانی برطرف نمی‌شود.

البته گاهی وقت‌ها هم این بدگمانی به خاطر خصوصیت اخلاقی مرد هست که قبل از ازدواج با چند سؤال از مردی که می‌خواهد با او ازدواج کند می‌تواند متوجه این خصوصیت بشود مثلاً بگوید : خانواده ما معمولاً با اقوام و بستگان سر یک سفره غذا می‌خورند و باهم به پارک می‌روند و رفتار صمیمانه و دوستانه دارند. یا بپرسد من گاهی وقت‌ها قبل از ازدواج به‌تنهایی برای سرکشی به اقوام و بستگان به شهرستان می‌رفتم،  بعد از ازدواج اگر شما کار داشتید و نمی‌توانستید بیایید آیا اجازه می‌دهید من بازهم ‌تنهایی به شهرستان دیگری بروم؟ اگر خیلی زود جواب بدهد ازنظر من مشکلی نیست می‌توان فهمید که آدم بدگمانی نیست ولی اگر مکس کرد و جواب‌های دیگری داد یا سولاتی را در این رابطه پرسید که معقول نبود آن شخص آدم بدگمانی است. در این رابطه صحبت زیاد است که اگر شما جوانان عزیز مشکلی داشتید می‌توانید بپرسید تا این حقیر جواب بدهم.

 



 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی