آیا چشم زخم واقعیت دارد
آیا چشم زدن واقعیت دارد؟
وَ اِنْ یَکادُ الَّذینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ
بِاَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَ یَقُولُونَ اِنَّهُ لَمَجْنُونٌ (سوره
قلم آیه 51)
(نزدیک است کافران هنگامیکه آیات قرآن را میشنوند تو را
با چشم خود هلاک کنند)
بسیاری از مردم معتقدند در بعضی از چشمها اثر مخصوصی است
که وقتی از روی اعجاب به چیزی بنگرند ممکن است آن را از بین ببرد، یادرهم بشکند، و
اگر انسان است بیمار یا دیوانه کند.
این مساله از نظر عقلی امر محالی نیست، چه اینکه بسیاری
از دانشمندان امروز معتقدند در بعضی از چشمها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته شده که
کارائی زیادی دارد، حتی با تمرین و ممارست میتوان آن را پرورش داد، خواب مغناطیسی
از طریق همین نیروی مغناطیسی چشمها است.
در دنیائی که «اشعه لیزر» که شعاعی است نامرئی میتواند
کاری کند که از هیچ سلاح مخربی ساخته نیست پذیرش وجود نیروئی در بعضی از چشمها که
از طریق امواج مخصوص در طرف مقابل اثر بگذارد چیز عجیبی نخواهد بود
بسیاری نقل میکنند که با چشم خود افرادی را
دیدهاند که دارای این نیروی مرموز چشم بودهاند، و افراد یا حیوانات یا اشیائی را
از طریق چشم زدن از کار انداختهاند.
لذا نه تنها نباید اصراری در انکار این امور داشت بلکه
باید امکان وجود آن را از نظر عقل و علم پذیرفت.
در روایات اسلامی نیزتعبیرات مختلفی دیده میشود که وجود
چنین امری را اجمالا تایید میکند.
در حدیثی میخوانیم که «اسماء بنت عمیس» خدمت پیامبر صلی
الله علیه و آله عرض کرد: گاه به فرزندان جعفر چشم میزنند، آیا «رقیه» ای برای
آنها بگیرم (منظور از «رقیه» دعاهائی است که مینویسند و افراد برای جلوگیری از
چشم زخم با خود نگهمیدارند و آن را تعویذ نیز میگویند).
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: نعم، فلو کان شیء
یسبق القدر لسبقه العین «آری، مانعی ندارد، اگر چیزی میتوانست بر قضا و قدر پیشی
گیرد چشم زدن بود[1]»!
.
و در حدیث دیگری آمده است که امیرمؤمنان علیه السلام
فرمود: پیامبر صلی الله علیه و آله برای امام حسن و امام حسین علیهما السلام
«رقیه» گرفت، و این دعا را خوانده اعیذکما بکلمات التامة و اسماء اللَّه الحسنی
کلها عامة، من شر السامة و الهامة، و من شر کل عین لامة، و من شر حاسدٍ اذا حسد:
«شما را به تمام کلمات و اسماء حسنای خداوند از شر مرگ و حیوانات موذی، و هر چشم
بد، و حسود آنگاه که حسد ورزد میسپارم، سپس پیامبر صلی الله علیه و آله نگاهی به ما
کرد و فرمود: «اینچنین حضرت ابراهیم برای اسماعیل و اسحاق تعویذ نمود»[2]
در نهج البلاغه نیز آمده است العین حق و الرقی حق: «چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق است[3] »
منبع کتاب یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ ص 594و 595
- ۹۵/۱۰/۰۱